Saturday, November 22, 2008

Waterschapsverkiezingen: We mogen weer!

Zoals jullie ongetwijfeld weten mogen we weer kiezen! Dit maal voor de waterschappen. Voor degene die niet precies weten wat het zijn, in het kort: Waterschappen houden zich bezig met water. drinkwater, afvalwater, rivierwater, slootwater, enz. Een hoogheemraadschap is hetzelfde als een waterschap, alleen heeft het een sjieke naam. Waarom stemmen? Een kort betoog waarom waterschappen van belang zijn. filmpje Wat kiezen we? Wij kiezen algemeen bestuursleden voor de verschillende waterschappen, en die algemeen bestuursleden kiezen uit hun midden weer een dagelijks bestuur. Maar let op! Wij kiezen niet àlle bestuursleden. Anderen worden benoemd vanuit bepaalde belangengroeperingen, met name boeren en ondernemers. In de praktijk betekent dat dus dat LTO en VNO-NCW bestuurders leveren. De verhouding tussen belangenvertegenwoordigers en direct verkozen leden verschilt nogal per waterschap. Deze wordt bepaald door de provincie(s) waar het waterschap deel van uit maakt. Hier een overzicht over de 'zetelroof' Meer vragen en antwoorden over de waterschappen en de verkiezingen zijn hier te vinden. Waaruit kan ik kiezen? Hier een overzicht over de deelnemende partijen. Nieuw is dat dit jaar landelijke partijen mee mogen doen. Niet alle partijen doen dit, zo zijn de SP, PVV, GroenLinks en D66 niet aanwezig. De laatste 2 partijen steunen overigens wel Water Natuurlijk. Omdat alle partijen voor veilige dijken en schoon drinkwater zijn is het moeilijk om op het eerste gezicht de verschillen te zien. Waarschijnlijk kun je de partijen het beste indelen naar hun aanhang: partijen die boerenbelangen, ondernemers of recreanten het belangrijkste vinden. Bedenk goed dat de eerste 2 groepen via de 'zetelroof' 1 op de 5 zetels al in handen hebben. Hier nog kieskompas, een stemwijzer voor de waterschapsverkiezingen. Hier 8 filmpjes van 1 minuut met de lijsttrekker aan het woord. Omdat ik verwacht dat niet iedereen dit alles zorgvuldig zal bestuderen hier een laatse argument om toch te gaan stemmen: Als jullie niet gaan stemmen wint het CDA. Ze hebben de meest trouwe aanhang en doen er alles aan om te winnen. Denk eraan, voor zondag 17:00 je stembiljet op de bus doen!

6 comments:

annom said...

Ik vond het maar een moeilijke keus. Ik was een echte SGPer volgens kieskompas :), al waren die vragen weer heerlijk onduidelijk en dubbelzinnig. D66 en GL staan achter Water Natuurlijk, maar die vind ik weer heel erg groen/ecoterroristisch.

Ik ben voornamelijk tegen boeren en voor meer openbaar groen :). En vooral niet teveel gezeik om dat ene plantje of supersupersuper schoon water.

Ik denk dat de VVD het ook wel redelijk zou doen. Die zijn iig niet zo overdreven groen. Ik heb zitten twijfelen tussen VVD, PvdA en Water Natuurlijk. Heb me er niet echt in verdiept en uiteindelijk maar Water Natuurlijk gestemd. Achteraf misschien toch voor VVD moeten kiezen, ik weet het niet. Sta iig niet volledig achter mn stem. Kan ik nog terug? :)

Wat heb jij gestemd pimp?

Kamiel said...

kiescompas kwam bij uit rond de CU, maar ga zowiezo niet op dat cristenthuig stemmen. Dus denk dat het PVDA word.
Ben voor meer groen met de juist prioriteiten.

VVD is indd niet een hele slechte partij maar op de stelling:

Waterschappen moeten hun kennis vrij beschikbaar stellen aan arme landen.
Is de VVD het niet mee eens. Dus zijn verandwoordelijk voor elk kindje dat in Afrika sterft aan diaree!

pimp-a-lot bear said...

Dat was ook mijn conclusie, dat elke partij voor schoon water en veilige dijken was. Ik had de keus uit 13 partijen, iets meer dan jij had.

Net zoals jij heb ik kak aan de boeren en heb ik dus niet op CDA, VVD, Christenunie en SGP gestemd. de VVD in het westland is toch vooral de partij van de tuinders en aan hen heb ik ook kak.

Ik zie WN niet echt als ecoterroristen maar meer als belangenvereniging van recreanten. dus niet alleen natuurfreaks, maar ook roeiers, vissers enz. Ik heb liever kromme slootjes dan rechte.

Daarbij meegenomen dat die boeren standaard zetels cadeau krijgen plus het feit dat de gemeente westland niet de meest progessieve is, heb ik met mijn stem wat tegenwicht geboden.

Volgens mij kan je je stem niet meer herzien, maar ik denk dat je de juiste keus hebt gemaakt.

pimp-a-lot bear said...

Misschien is dat ook wel het manco van deze verkiezingen, dat het zo verdomde moeilijk is om onderscheid te maken tussen de programma's

Wat vinden jullie van het idee om de waterschappen getrapt door de provincie of gemeente te laten kiezen?

cybrbeast said...

Goeie post pimp.

Lijkt me een goed idee om de waterschappen aan de gemeenten en provincies over te laten.

Ik zit het meeste dichtbij waterschap@inwonersbelangen en SGP. SGP sowieso niet, maar die andere klinkt als een fop partij.

Ik ben tegen boeren en voor recreatie en schoon water.

Volgens mij kan je trouwens tot met dinsdag 25 november kiezen.
http://www.hdsr.nl/informatie/verkiezingen_2008

cybrbeast said...

Op de brief staat inderdaad dat je voor zondag 1700 moet stemmen. Vaag.