Friday, November 27, 2015

Stichting Full Reserve - DepositoBank

"Het nemen van risico zou een keuze moeten zijn. Wie geld giraal -dus op een bankrekening- wil aanhouden, kon tot nu toe niet kiezen voor een bank die geen risico neemt door het verstrekken van leningen. Straks wel."

Stichting Full Reserve probeert een bank op te richting zonder winstoogmerk en zonder geldschepping. Daarvoor zijn 16000 oprichters (leden) nodig. 

Het lijkt me mooi als een dergelijke bank er komt. Vreemd dat we die mogelijkheid nu niet hebben.

www.depositobank.nl

2 comments:

cybrbeast said...

Alleen een beetje fucked up dat de instabiele financiƫle sector markt politiek er voor zorgt dat er constant inflatie is, waardoor een veilige bank als deze veel minder aantrekkelijk is aangezien je alleen maar geld verliest wanneer je er geld hebt liggen.

Ik zou al voor een bank gaan die niet aan fractional reserve banking doet, en het geld dus maar 1x uit leent om kosten te dekken en niet 20x zoals nu.

annom said...

Ja, het is niet aantrekkelijk door inflatie, wat weer nodig is om onze enorme schuldenhoop langzaam te laten verdampen.

Ik zou een 1x bank ook prima vinden. Dat lijkt dan een beetje op staatsobligaties (voor zover ik die begrijp).

Vind het vooral vreemd dat die opties er helemaal niet zijn. Vandaar ook dat ik dit initiatief steun, ook al is het financieel niet erg aantrekkelijk.