Sunday, December 03, 2006

Nationale Wetenschapsquiz - vraag 1-4

It's time for the rainbowboys to show the world that we own science! Voor 11 december moet onze inzending binnen zijn.... Vraag 1: Het is oudejaarsavond en je besluit dat het leuk zou zijn om champagne met een lekkere schuimkraag neer te zetten. Hoe krijg je champagneschuim stabiel? A. Door een scheutje bier toe te voegen. B. Door er een schepje suiker bij te gooien. C. Door er stikstof in te blazen. Vraag 2: Houd als een ober een bord hete soep op de gespreide vingers van je hand. Draai je hand met daarop het bord rond. Hoeveel rondjes moet je draaien voordat je arm weer terug komt in de beginstand? A. 1 B. 2 C. 3 Vraag 3: Je beklimt een berg tot op honderd meter hoogte. Je kunt tot aan de horizon kijken. Naar welke hoogte moet je klimmen om vier keer zo ver te kunnen zien? A. 400 meter. B. 1600 meter. C. 3200 meter. Vraag 4: Waarom zijn er vooral bij aflandige wind kwallen aan de kustlijn? A. Omdat er dan veel algen aan de kust te vinden zijn. B. Omdat ze warm water zoeken. C. Omdat ze worden meegevoerd door de stroming.

5 comments:

pimp-a-lot bear said...

Als de vragen dan toch in het Nederlands zijn, dan stel ik voor de vragen in het ABN door te nemen.

1)tja... Wanneer is schuim stabiel? -> Als het niet inzakt?

2) Noem me maar dom, maar ik snap de vraag niet. Wie legt hem uit?

Opgave 3 is simpel op te lossen.
Wie weet er nog meer het antwoord?

Over opgave 4 heb ik nog niet nagedacht.

Kamiel said...

1) kunnen we gewoon testen natuurlijk met een goedkopen champagne. Iets staat me bij dat het met suiker gedaan werd maar vraag me niet waarom

2)lukt me in 2x rond draaien zonder mijn arm te breken (zoals in die oude grolsh reclamen die man met dat biertje deed)weet niet of het mogelijk is om het in 1x te doen.

3) het is zowiezo niet A doordat de aarde rond is zit er geen linear verband in. met wat rekenen met
[tex]k = \sqrt{(r+d)^2 - r^2} = \sqrt{d (2 r+d)}[/tex]
en de straal van de aarde op 6371008. kwam ik op 4200 meter :s dus ik gok op 3200 meter.

Vraag 4: heb ik geen idee van maar denk C. Omdat A en B teveel uitgaan van dat het beestje op zijn omgeving can responsderen maar ik denk dat ze daar te dom voor zijn.

cybrbeast said...

1) ik gok A
suiker zou zorgen dat al het co2 er just uit bubbelt
ik zie niet wat stikstof zou kunnen doen

2) A lijkt me

3) B

4) ik denk C
Er wordt water van de toplaag van het land weggeblazen, dat moet bijgevuld worden dus stroomt er water vanuit het diepe dat kwallen meevoert en op de kust legt.

annom said...

1) Ik denk ook A. Bier heeft stabiel schuim en dat komt volgens mij door eiwitten die erin zitten.

2) B. Als ik snap wat ze bedoelen: onder je arm, langs je oksel, draaien.

3) B. Met pythagoras kan het ja, maar dan moet je het wel goed doen ;). Kom je op 1600m uit volgens mij. 4^2*100=....

4) Ik denk C.

pimp-a-lot bear said...

1) Suiker zorgt weliswaar voor schuimvorming, maar dit gaat via het gist en duurt wel even. Wat het effect van een scheutje bier op een glas /fles is weet ik niet. Zorgt een scheutje ervoor dat al het schuim stabiel is?
Het effect van stikstof is voor mij
trouwens een raadsel. Ik weet nog niet wat mijn antwoord op deze vraag is.

2)ik snap m nog steeds niet.

3)is volgens mij ook B

4) C klinkt het meest logisch