Saturday, December 06, 2008

Nationale Wetenschapsquiz 2008 (2/5)

Vraag 5: Een auto rijdt met een vaste stuuruitslag in een cirkel rond. Is er verschil in de grootte van de draaicirkel bij het vooruit rijden of het achteruit rijden? A. Nee, er is geen verschil. B. Ja, vooruit is de draaicirkel groter. C. Ja, vooruit is de draaicirkel kleiner. Vraag 6: Waardoor komen de oliebollen in een pan met kokende olie boven drijven? A. Door vochtverlies B. Door uitzetting van gas. C. Door convectie in de olie. Vraag 7: Je speelt een bekende melodie op een instrument en neemt dat op. Vervolgens knip je 1/25ste van de aanzet van de tonen weg. Iemand die de opname beluistert: A. herkent de toonhoogte van de klanken niet meer. B. herkent de melodie niet meer. C. herkent het instrument niet meer. Vraag 8: Boven de 15.000 Hertz kan je nauwelijks meer geluid horen. Wat hoor je als je tegelijkertijd twee tonen van respectievelijk 15.000 en 20.000 Hertz laat horen? A. Je hoort zacht geruis. B. Je hoort nagenoeg niets. C. Je hoort een duidelijke toon van 5000 Hertz.

6 comments:

ExpendableAsset said...

5. A
6. B
7. C
8. C (omdat de rest onzin is, ga het maar eens testen met Audacity)

annom said...

I heb een plot gemaakt van een 15hz en 20hz sine wave superimposed:

here

annom said...

Ik heb jullie hulp nodig boys, zo halen we nooit de 0 fout.

5. A
6. A
7. C
8. C

pimp-a-lot bear said...

captain rainbow to the rescue!!!

goed, hier mijn antwoorden met hopelijk wat onderbouwing:

5: A op de fiets merk ik geen verschil, 2 extra wielen maakt volgens mij ook niet uit

6 Oliebollen drijven niet vanaf de seconde dat je ze erin gooit.
uitzetting van gas kan op 2 manieren: gas in de bol expandeert, hierdoor zou de oliebol moeten opzwellen, of gas lekt weg uit de bol. Dit weglekkende gas is hoogwaarschijnlijk water

Met convectie wordt waarschijnlijk de oliegasbubbels bedoelt die naar de oppervlakte stijgen. Als de olie net niet kookt en er dus geen bubbels worden gevormd drijven de oliebollen nogsteeds.

Omdat de bollen niet noemenswaardig opzwellen zou ik voor antwoord A gaan.

7 C. volgens mij herken je een instrument aan de aanzet van de toon.
8C

pimp-a-lot bear said...

ik ben trouwens niet helemaal zeker van het bakproces. iemand die kan verklaren of oliebollen veel bubbelen of opzwellen als je ze er in gooit?

Kamiel said...

5.A
6 B olliebolen zetten ook uit als ze in het vuur gegooid worden. Dus denk dat het door het gas komt.
7 C zelfde reden als pimp denk ik
8 geen idee