Tuesday, December 07, 2010

Nationale Wetenschapsquiz 2010 (1/5)

Hij is er weer! Een nieuwe editie van de nationale wetenschapsquiz. Ook al vallen de tv-uitzendingen wat tegen, zelf vind ik het altijd wel leuke vragen die mijn breintje prikkelen.

15 vragen, inzending moet op 19 december binnen zijn. Dit jaar zit er weer een champagnevraag in.

Vraag 1: Waardoor prikken champagnebubbels op je tong?

A.Door het uit elkaar klappen van de bellen
B.Door de temperatuur van de bellen
C.Door een chemische stof in de bellen

Vraag 2: Wat moet je zeker niet blussen met een kooldioxideblusser?

A.Brandend gas
B.Brandend metaal
C.Brandend vet

Vraag 3: Groeit gras ’s nachts door?

A.Ja
B.Soms, alleen bij voldoende maanlicht
C.Nee

10 comments:

annom said...

2. B

Brandend metaal is fucking heet en zorgt dat de O2 in de CO2 met het metaal gaat reageren. Wordt soms gebruikt als oxidator bij lassen.

pimp-a-lot bear said...

eens.

gras heeft volgens mij licht nodig om te groeien, net als alle andere planten, en verwelkt wanneer hij geen licht krijgt.

dit werkt trouwens niet voor bollen enz.

Ik heb bij champagne /cola / andere koolzuurhoudende dranken altijd het idee gehad dat het klappen van de belletjes de prikkeling geeft.
CO2 is niet iets wat prikkelt (lijkt mij) en de temperatuur van de belletjes kan toch niet zo heel erg verschillen van de vloeistof?

annom said...

Planten slaan energie op als glucose/zetmeel. Dat kunnen die sprietjes volgens mij best 's nachts gebruiken om te groeien. Geen idee of ze dat ook doen.

pimp-a-lot bear said...

ik heb even de power of google gebruikt en kwam tot het volgende resultaat:
youtube.

De plant in het aquarium lijkt ook te groeien wanneer het licht uit is. Het lijkt me dat gras dat dan ook kan.

Kamiel said...

Lastig lastig, ik denk:

1: A lijkt me ook het waarschijnlijkst. (die anderen lijkt me zeer onwaarschijnlijk)
2: B volgens mij heb ik dit een keer moeten leren.
3: Ik denk dat gras het best snachts groeit omdat het dan naar alle waarschijnlijkheid niet gemaaid wordt. (slechtste grap ooit)

cybrbeast said...

Eens met 1A

Ik dacht bij 2 ook aan b, maar wist het niet zeker.

3A, planten groeien 's nachts gewoon door, soms zelfs harder las er overdag een water tekort is. Planten hebben water nodig om groter te worden, maar overdag wordt veel water gebruikt tijdens fotosynthese, 's nachts is er meestal meer water beschikbaar voor groei.

pimp-a-lot bear said...

Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je brandend gas met co2 probeert te blussen? Werkt dat?
wiki vermeldt trouwens dat je met een CO2 blusser geen metalen of andere materialen die hun eigen o2 bevatten moet blussen.

verder denk ik ook aan ABA

annom said...

Over de champagne,
"Previous research had concluded that the tingling sensation produced from fizzy drinks was due to the bursting of CO2 bubbles, but the new research revealed that the way we taste may also be responsible."

"The researchers are not sure why fizzy drinks do not always taste sour but speculated that the brain interprets input from the sour-sensing cells differently when it receives stimulation from the cells that respond to bursting CO2 bubbles."

http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/6337427/Carbon-dioxide-may-improve-taste-of-champagne.html

annom said...

Brandend gas (dat ergens uit spuit) moet je juist met CO2 blussen, water en poeder werken dan niet goed.

pimp-a-lot bear said...

Hmm, interessant artikel over de champagne. Het lijkt er op dat dus niet het barsten van de bubbels de prikkelsensatie geeft maar dat je tong de CO2 proeft, welke een zurige smaak heeft.
Dit zou betekenen dat antwoord 1C (chemische stof in de bellen = CO2) de juiste is.