Tuesday, November 20, 2007

Welk Utrechts gebouw staat er nog in 4007.

Welk Utrechts gebouw staat er nog in 4007?

Op de verjaardag van Dekus opperde zijn vader deze vraag. Een interessante vraag maar onmogelijk om met mijn kennis, ervaring, en intelligentie op te lossen. Desalniettemin vind ik het leuk om er hard opschrijvend over na te denken.

Welke karakteristieke eigenschappen heeft een gebouw nodig om 2000 jaar oud te worden?

Deze vraag wil ik proberen te beantwoorden door te kijken naar het pantheon in Rome (bouwjaar 175). Dit gebouw heeft bijna de leeftijd van 2000 jaar. Door de jaren heen is het veranderd van een heidense tempel in een kerk van de paus, naar een begraaf plaats voor de rijkere Italianen.

De bronzen versieringen zijn er in 1630 afgesloopt om omgesmolten te worden tot versieringen van de sint pieter.

De constructie zit goed in elkaar door het gat in het midden is gebouw bestendigd tegen schokken. Doordat de koepel van beton is gemaakt heeft hij een lange houdbaarheid. Het pantheon heeft het naar mijn idee overleefd om verschillende redenen: Karakteristieke eigenschap 1: Aanpasbaarheid. Hierop kan je darwins theory loslaten op gebouwen. Niet het sterkste gebouw overleefd maar het gebouw dat zich het beste aanpast aan zijn omgeving (plaats en tijdgeest) heeft een grotere kans om te overleven. Flexibiliteit in functie is dus van belang. Terwijl anderen tempels werden afgebroken kon het pantheon omgebouwd worden tot kerk en dus de tijdsgeest overleven.

Karakteristieke eigenschap 2: Bij het gebouw moet de vormgeving de waarde aan het gebouw geven en niet de materialisatie. De bronzen versieringen werden van het pantheon afgesloopt omdat brons een duur materiaal is en makkelijk te recyclen. Waardoor het economische aantrekkelijk was om ze voor een ander doeleind te gebruiken. Het beton is niet gesloopt omdat het goedkoop was om te vinden in de omgeving, en de vorm dusdanige bijzonder is dat het niet waard was om te slopen. De meerwaarde van de vormgeving moet dus dusdanig percentage groter zijn dan de recycle waarde van de materialisatie en grondwaarde, dat het economisch voordelig is als het gebouw blijft bestaan.

Karakteristieke eigenschap 3: De belangrijkste reden en meteen ook de meest zweverige reden: Er moet altijd een bepaalde groep mensen zijn zich met het gebouw verbonden voelen. Denk hierbij aan sfeer, uitstraling, vormgeving, en uniekheid van een gebouw. Het pantheon is uniek (enige gebouw met een rondekoepel zonder sluitsteen) en ook de sfeer, uitstraling en vormgeving vind ik persoonlijk zeer goed. Over sfeer, uitstraling en vormgeving kan ik nu al moeilijk inschatten wat de mensen daar belangrijk in vinden. Laat staan dat ik kan voorspellen hoe ze daar over denken in 4007.

Karakteristieke eigenschap 4: Het gebouw moet makkelijk en voordelig te renoveren zijn. Maar weinig gebouwen zullen zonder enige renovatie 4007 halen. Tegenwoordig zijn er verschillende goede technieken aanwezig om gebouwen te renoveren, maar dat kost tijd en veel geld. Plus het zijn technieken die misschien door de jaren heen verloren kunnen gaan zoals het houdsnijwerk en de vioolbouwkunst. Denk dat ik met deze 4 karakteristieke eigenschap heelveel eigenschappen over het hoofd zie. Toch wil ik het hier bij laten om het overzichtelijk te houden. Nu ga ik kijken naar een paar gebouwen in utrecht die in mijn ogen kans maken om tot 4007 te overleven.

Uit de vele pareltjes die utrecht telt heb ik deze 3 uitgekozen: Rietveld-Schröderhuis, De Domkerk, en het hoofdpostkantoor op het neude. Die ik aan de hand van de karakteristieke eigenschappen ga toetsen of ze de stempel 4007 ready kunnen krijgen. Deze toetsing gaat mijn volgende post worden. Als jullie nog suggesties hebben voor gebouwen, waarvan jullie denken dat ze 4007 zullen overleven hoor ik het graag.

5 comments:

pimp-a-lot bear said...

erg interessante post!
Ik ga eens even nadenken over gebouwen die 4007 kunnen halen.

cybrbeast said...

Het lijkt haast wel of je dyslexie weg is.
Ik zou ook de Domkerk zeggen, en waarschijnlijk nog wel een aantal andere Utrechtse kerken.

Ik denk trouwens dat je een eigenschap over het hoofd hebt gezien en dat is dat het gebouw tering sterk moet zijn. Daarom doen oude gebouwen het ook zo goed, omdat ze met een ruime marge stevig zijn gemaakt.

annom said...

Ik zit met spanning te wachten op het vervolg!

Ik denk dat de molen en de watertorens ook een goeie kans maken.

cybrbeast said...

Ik denk dat er een goeie kans is dat de molen in de komende 2000 jaar wel af brand :P

annom said...

Dan heb je nog niet de brandweermannen van het jaar 3278 gezien!