Friday, December 25, 2009

NOS nieuws

Omdat ik graag zie wat voor een nieuws er van onze belastingcenten wordt gemaakt, lees ik af en toe nos.nl/nieuws (geen aanrader). Regelmatig kom ik fouten tegen, zo noemen ze het bedrijf/merk dat slechte snelheidsmeters maakt voor vliegtuigen Pitot. Dit is eigenlijk een type snelheidsmeter, zie pitot tube.
Het zijn vaak kleine dingen, maar er zijn er wel veel van. En ik zie ze alleen als ik er zelf verstand van heb. Dat betekent dat ik ze eigenlijk niet meer kan vertrouwen over dingen waar ik niks van weet.
Laatst weer een artikel over henneptelers waar ze het over 200g per plant hebben (in commerciele indoor groei) en een rekensom erbij die niet klopt. Het artikel was net geplaatst dus ik dacht, ik mail ze even en leg kort uit hoe het zit met vers/droog gewicht, doe de juiste berekening voor en vertel dat 200g per plant niet klopt en dat het vooral om het vermogen van de lampen gaat.
Krijg ik binnen een uur een mail terug:
"We hebben e.e.a. doorgerekend en gecheckt bij enkele telers. Een plant kan volgens die opgave wel degelijk 200g wiet opleveren."
Ik nog een keer gemaild dat dat wel mogelijk is, maar dat je dan een enorme plant groeit en dat commercielen dat niet doen. En dat hun rekensom nog steeds fout is.  Ook nog de vergelijking met de appelboom gemaakt voor de simpele zielen bij de NOS en een link naar wiki. Nooit meer een reactie gehad en in het artikel staat nog steeds "Een plantje levert ruim 200 gram wiet op.".
Het is een klein detail, maar laat wel zien hoe crappy de NOS is. Ik zal het de volgende keer weer proberen.

No comments: